Na prvním zasedání zastupitelstva obce Loděnice, které proběhlo dne 5. 11. 2018, zazněla z úst pana starosty V. Bauera informace, že majitel pozemků pod restaurací Na Staré (Centrum Loděnice, s.r.o) hodlá tyto prodat firmě SKANSKA se záměrem zde vybudovat komplex obytných budov se 120 byty. Tento projekt majitel představil zástupcům obce na schůzce, která se uskutečnila 8. 11. 2018 a zúčastnil se jí starosta V. Bauer, místostarostka V. Rochlová Radová a zastupitel M. Bok.
Sto dvacet bytů v centru Loděnice? Již při první úvaze se nabízí otázka: Není to příliš? 120 bytů znamená dobrých 300 nových obyvatel, z nichž asi 100 bude dětí. Na 120 bytů můžeme počítat zhruba 150 aut. Je na takový skokový nárůst obyvatel obec vůbec připravená?
Za poslední roky v Loděnici neustále narůstá problém s dopravou. Protože máme sjezd z dálnice přímo v centru, přímo v centru máme i továrnu a další průmyslové zóny na okrajích obce, projíždí nám tu nákladní i osobní vozy čím dál víc. Hustota dopravy má obecně vzrůstající trend, který se v nadcházejících letech asi nezmění. Musíme se proto připravit na to, že aut bude stále víc. Řidiči těchto aut budou chtít plynule projíždět obcí a budou chtít někde zaparkovat. Zde narážíme na další, dlouhodobě palčivý problém naší obce. Už nyní k parkování není místo, lidé parkují živelně, kde se dá i nedá. V projektu je sice plánováno podzemní parkování, ale ti lidé budou chtít dojet také do školy, k lékaři nebo k obchodu. Kam se vejdou?
Jako řešení dopravní plynulosti navrhuje projekt vybudovat kruhový objezd místo stávající křižovatky pod náměstím. Zdá se to na první pohled dobrý nápad. Ale pokud se podíváme na tento nápad očima chodce, nikoliv řidiče, uvidíme zásadní slabiny. Kruhový objezd musí chodec složitě obcházet, přednost zde mají jednoznačně auta. A kde je myšleno na maminky s kočárky, děti, seniory, kteří mají ztíženou pohyblivost, na cyklisty? S kruhovým objezdem přímo v centru, který by nota bene zasahoval i do náměstí, by se naše obec stala definitivně pouze průjezdním místem, odkud by veškerý veřejný život zmizel. Kruhový objezd má smysl v méně obývaných, spíše okrajových částech měst, kde se má doprava urychlit. Nikoliv přímo v centru, uprostřed náměstí. Obec by měla usilovat o pravý opak – zmírnit a zklidnit dopravu v centru, vytvořit veřejný prostor příznivý pro chodce, aby se občané Loděnice nebáli chodit ven na ulici.
Další otazník se nabízí nad množstvím nových občanů. Bude mít loděnická základní i mateřská škola dostatečnou kapacitu, aby se uspokojila poptávka nových rodin? Opět zde řešíme dlouholetý problém. Základní škola právě dobudovala přístavbu, v prvních třídách se ovšem stále tísní ke třiceti žáčkům. Kam by se vešlo až 50 dalších dětí? Podobně, ne-li hůře, je na tom mateřská škola s nevyhovující budovou bez zahrady.
Při podrobnějším pohledu na povahu pozemků, o které se jedná, narazíme na další zádrhel. První (č. 660), kde obvykle stávají kolotoče, je veden jako zbořeniště. Tato část náměstí by si zasloužila logicky „uzavřít“ nějakou zástavbou, třeba tak, jak to navrhuje zmiňovaný projekt. Druhý pozemek ale (č. 665) spadá do zemědělského půdního fondu a je chráněn systémem BPEJ (Bonitovanými Půdně Ekologickými Jednotkami). Výstavba bytových domů by zde neměla být vůbec. Tento prostor se spíše nabízí využít jako park s hřištěm pro děti, jako zelená plocha, která v centru obce tolik chybí a po které občané dlouhodobě volají.
V Loděnici také notoricky chybí bezpečné chodníky, kvalitní zdravotní středisko, mateřská škola a hasičárna. To vše obec musí zajistit a zafinancovat ze svých prostředků, zatímco developer by slušně vydělal na prodeji bytů. Obec by si měla, dříve než vydá souhlas se stavbou, nechat zpracovat nezávislou(!) dopravní studii s analýzou potencionálního zatížení při nárůstu obyvatel. Hlavně by měla ale mít zpracovanou celkovou, dlouhodobou koncepci rozvoje obce, aby se k podobným projektům mohla kompetentně vyjadřovat a o co opírat svoje požadavky a podmínky na případné investory.
Také vás zajímá budoucnost naší obce? Jak se to bude s tímto projektem dále vyvíjet? Máte k němu vlastní připomínky, návrhy a otázky? Váš život v Loděnici by tento projekt určitě ovlivnil, nepropásněte proto čas, kdy k němu můžete říct své. Přijďte na příští, veřejné zasedání zastupitelstva, které se bude konat 19. 12. 2018.
Kateřina Mašatová
Se souhlasem architektky Jany Kusbachové, doplňuji její názor, který mi zaslala.
———————————
From: Jana Kusbachová [mailto:jana.kusbachova@gmail.com]
Sent: Wednesday, November 14, 2018 6:03 PM
To: Bok Martin
Subject: Re: 120 bytů
Dobrý večer,
po rychlém shlédnutí, myslím, že projekt je celkově neadekvátní měřítku obce. Nevím jaké páky má v tomto případě vedení obec? Zkusím ještě prokonzultovat v práci s dalšími, zkušenějšími architekty.
Obecně souhlasím, že tyto pozemky mají být zastavěny. Jde spíš o to najít vhodnou míru a měřítko, které by nenárokovalo takové dopravní změny. Kruhový objezd (alespoň v této formě) považuji za největší kámen úrazu celé studie. Obecně se kruhové objezdy považují za velice neměstotvorný prvek – pro pěší absolutně nehostinné prostředí. Umístit jej na náměstí mi přijde jako zaslepené řešení, které nic krom rychlého průjezdu místem neřeší. Myslím, že obec by si měla ujasnit kam se chce směřovat. Jestli chce živé centrum, kde člověk chce trávit čas nebo z náměstí udělat hlavní dopravní uzel kam pěší nepáchne.
Po proběhnutí územního plánu jsem narazila na jednu věc. Pozemek sadu je stále v ZPF (zemědělský půdní fond). Jeho velká část je dokonce chráněna BPEJ třídy I., tj. jedná se o bonitně nejcenější půdy, které by se ze ZPF odebírat něměli. Nevím, mohla by to být páka na zmenšení zastavovaného území, které by třeba nebylo takovou zátěží a ve zbytku ponechat nějakou „zelenější funkci“. Dále mě napadá argumentovat vytvořením nějaké studie (ať z ruky obce či investora), která by zmapovala jak je obec na podobný koncentrovaný nárůst obyvatel připravena.
Zdravím
Jana K
Pingback: Představení projektu stavby 120 až 140 bytů na náměstí |
Pingback: Projekt Centrum Loděnice |